Ścinawka Średnia
50°31'34"N 16°30'18"E
(50.526316, 16.505006)
355 m n. p. m.
Stacja Ścinawka Średnia powstała w 1879 r., kiedy zbudowano odcinek Kłodzko – Nowa Ruda linii Śląskiej Kolei Górskiej, przedłużony rok później do Wałbrzycha. Odcinek ten posiada parametry głównej linii i ze względu na przeprowadzenie w trudnym, górskim terenie obfituje w liczne obiekty inżynieryjne (mosty, tunele). Ruch pasażerski zawieszono tu w 2006 r., jednak dzięki inicjatywie Urzędu Marszałkowskiego przywrócono go w 2009 r.
W 1889 r. powstała linia do Broumova przez Tłumaczów. W 1902 r. zbudowano Kolej Sowiogórską ze Srebrnej Góry z przedłużeniem z 1903 r. do Radkowa, zwanym Koleją Stołowogórską, dla której wzniesiono osobny Mały Dworzec. Linię Kolei Sowiogórskiej już w 1931 r. skrócono do Woliborza, likwidując odcinek z szyną zębatą, a w 1972 r. zawieszono tu całkowicie ruch pasażerski. Odcinek ten funkcjonował w ruchu towarowym jako dojazd do kopalni węgla w Słupcu i budowanej prażalni łupków w Dzikowcu. Obecnie jeżdżą tędy pociągi towarowe do kamieniołomu w Słupcu. Ruch pasażerski na linii do Radkowa zlikwidowano w 1987 r., tory rozebrano w 1999 r. Linia do Broumova została zamknięta w 1945 r., do 1968 r. pozostał na niej ruch towarowy do Tłumaczowa. Tory zostały rozebrane w 1990 r., jednak linia ożyła ponownie w związku z kamieniołomem w Tłumaczowie, na potrzeby którego została odtworzona w 2010 r. Stacja posiada dwie grupy torów – właściwą Ścinawkę Średnią z dwoma peronami oraz Mały Dworzec dawnej Kolejki Sowiogórskiej. Ze stacji biegła bocznica do otwartej w 1912 r. elektrowni kolejowej, zasilającej zelektryfikowane linie Śląskiej Kolei Górskiej (Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra – Zgorzelec z odnogami). Główny budynek dworca powstał w 1879 r. i został rozbudowany w 1889 r. po otwarciu linii do Broumova. Obok znajduje się dawny urząd celny i parowozownia linii do Broumova z 1889 r. W latach 2021-22 stacja znalazła się w przebudowie, podczas której powstał nowy peron wyspowy.