Lubań
51°06'41"N 15°17'36"E
(51.111594, 15.293424)
216 m n. p. m.
W 1865 r. Kolej Dolnośląsko-Marchijska zbudowała linię kolejową ze Zgorzelca i Węglińca przez Lubań do Rybnicy, przedłużoną rok później do Jeleniej Góry (tzw. Śląska Kolej Górska). W 1896 r. pruskie koleje państwowe zbudowały boczną linię do Leśnej. W 1991 r. zamknięto ruch pasażerski na linii do Leśnej, obecnie funkcjonuje ona w ruchu towarowym do kamieniołomów. Stacja Lubań Śląski posiada 5 peronów i dwie grupy torów – osobno na trasie do Zgorzelca (zachód) i Węglińca (wschód). Od stacji odchodziły liczne tory boczne do dawnych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego po stronie zachodniej. Okazały dworzec o cechach klasycystycznych położony jest wyspowo między dwoma grupami torów. Powstał podczas budowy linii w latach 1864-66, ok. 1975 r. został skrócony o część południową. Na południe od dworca znajduje się budynek dawnej administracji i noclegowni z 1896 r. i wieża ciśnień z ok. 1900 r. Dalej stoi mała lokomotywownia z wieżą ciśnień z 1865 r., rozbudowana w 1896 i ok. 1920 r. O wiele większa zrujnowana lokomotywownia znajduje się w kompleksie dawnych zakładów naprawczych, które specjalizowały się w latach międzywojennych w taborze elektrycznym.