Szklarska Poręba – stacja Szklarska Poręba Górna

Szklarska Poręba
50°49'56"N 15°31'07"E (50.83246, 15.5187)
704 m n. p. m.
Stacja powstała na zbudowanej w 1902 r. przez pruskie koleje państwowe linii z Piechowic do Harrachova i Tanvaldu, stanowiącej część trasy Jelenia Góra - Liberec. Górska linia wije się po zboczach Gór Izerskich i obfituje w podjazdy i ciasne łuki. Na odcinku Szklarska Poręba Huta – Harrachov ruch pasażerski zamknięto już w 1947 r., 10 lat później ten sam los spotkał odcinek Szklarska Poręba Górna – Szklarska Poręba Huta. Ruch towarowy do Harrachova zamknięto ok. 1960 r., pozostały odcinek do zakładu przeróbki kamienia Czerwony Potok funkcjonował do 1997 r. Nieczynną linię przejął Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego. Po remoncie w latach 2009-10 uruchomiono połączenia pasażerskie na trasie Szklarska Poręba Górna – Liberec, obsługiwane przez koleje czeskie. Będący w złym stanie technicznym górski odcinek do Piechowic wyremontowano w latach 2012-13. Stacja jest malowniczo położona nad centrum Szklarskiej Poręby, pod szczytem Hutniczej Górki (771 m), opadającym urwiskiem Białych Skał. Stacja posiada trzy perony. Okazały dworzec powstał w 1902 r. i został rozbudowany w latach 1906-07. Rozczłonkowana bryła powstała w tzw. stylu rodzimym (Heimatstil) i została w górnej części obita drewnem. Do budynku głównego dostawiono magazyn towarowy i poczekalnię letnią. Całość została wyremontowana w latach 2019-21, w magazynie władze miejskie urządziły Kino za Rogiem, a w poczekalni letniej salę wystawową. Przed dworcem urządzono taras widokowy, z którego rozpościera się panorama Karkonoszy.

Miejsce znajduje się na szlakach

Pobierz aplikację

Nasza witryna wykorzystuje pliki cookies, m.in. w celach statystycznych. Jeżeli nie chcesz, by były one zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Więcej na ten temat...