Jelenia Góra – historia

Jelenia Góra
50°54'11"N 15°44'03"E (50.903296, 15.734265)
338 m n. p. m.
Miasto na prawach powiatu (77 400 mieszkańców) położone przy linii kolejowej Wrocław – Wałbrzych - Szklarska Poręba - Liberec i trasie do Zgorzelca oraz przy szosie Legnica - Praga. Jelenia Góra położona jest w centrum Kotliny Jeleniogórskiej u ujścia Kamiennej do Bobru. Miasto obejmuje również szereg dawnych miejscowości od Maciejowej przez Cieplice Śląskie-Zdrój, Sobieszów aż do Jagniątkowa, co sprawia, że ciągnie się od podnóża Sokolików aż do głównego grzbietu Karkonoszy. Jelenia Góra jest głównym węzłem ruchu turystycznego na pograniczu Rudaw Janowickich, Karkonoszy, Gór i Pogórza Izerskiego oraz Gór Kaczawskich. Jednocześnie aż do centrum miasta sięgają malownicze kopki Wzgórz Łomnickich. Okoliczne miejscowości są prawdziwym zagłębiem wyremontowanych zabytkowych rezydencji, promowanych pod hasłem Dolina Pałaców i Ogrodów. Początki miasta związane są z grodem, założonym według tradycji przez Bolesława III Krzywoustego w latach 1108-12. Grodzisko zachowało się na obecnym Wzgórzu Krzywoustego (375 m). Miasto lokował prawdopodobnie książę Bolesław Rogatka w poł. XIII w. Później znajdowało się w granicach księstwa świdnicko-jaworskiego, a w 1392 r. weszło bezpośrednio w skład korony czeskiej. W okolicy wydobywano rudy żelaza, powstały także huty szkła. W XVI w. rozwinęła się produkcja płócien lnianych, a później tkactwo. Po przejściu pod panowanie pruskie (1742) miasto zostało odcięte od rynków zbytu w Monarchii Habsburgów, co doprowadziło do upadku tkactwa. W XIX w. rozwinął się przemysł, miasto stało się także ośrodkiem turystyki. W 1866 r. doprowadzono linię kolejową ze Zgorzelca, przedłużoną rok później do Wałbrzycha. W 1882 r. powstała linia do Kowar, od której w 1895 r. poprowadzono odgałęzienie do Karpacza. W 1891 r. powstała linia do Piechowic, przedłużona w 1902 r. do Szklarskiej Poręby i Tanvaldu, natomiast w latach 1906-09 zbudowano linię do Lwówka Śląskiego. W latach 1897-1914 pojawiły się także tramwaje na trasach do Sobieszowa i Podgórzyna. Miasto nie zostało zniszczone w czasie 2. wojny światowej, Armia Czerwona wkroczyła do niego dopiero 8 maja 1945 r. Duża inwestycja miała miejsce w latach 70. XX w., kiedy przebudowano kamienice w rynku. W 1975 r. miasto zostało stolicą nowego województwa, jednocześnie zaczęła się jego ekspansja terytorialna. W 1973 r. przyłączono Goduszyn i Czarne, a w 1976 r. Cieplice Śląskie-Zdrój, Sobieszów i Maciejową. Wreszcie w 1998 r. dołączono Jagniątków. Rok później zlikwidowano województwo jeleniogórskie, obecnie miasto ma status powiatu grodzkiego. Warto odwiedzić ciekawą starówkę z licznymi zabytkami.

Miejsce znajduje się na szlakach

Pobierz aplikację

Nasza witryna wykorzystuje pliki cookies, m.in. w celach statystycznych. Jeżeli nie chcesz, by były one zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Więcej na ten temat...